Panākumu atslēga

Kad bērni ir mazi, viņi mācās vienkāršu matemātiku. Visu, ko viņi mācās, bērni mācās mēģinot un atkārtojot. Sākotnēji pat vienkārša saskaitīšana šķiet sarežģīta. Bet ar laiku viņi saprot, ka 2+2 vienmēr ir 4 un to iemācās. Konsekvence ir nepieciešama. Kas notiktu, ja 2+2 ne vienmēr būtu 4. Kā bērni iemācītos skaitīt, ja noteikumi būtu mainīgi? Ja tas tā būtu, bērni nevarētu iemācīties matemātiku un nespētu šīs prasmes pielietot, risinot daudz sarežģītākas situācijas un problēmas.

Konsekvence jeb nemainīgums ir galvenais priekšnoteikums, lai bērni iemācītos paredzēt lietas. Citiem vārdiem sakot, es varu paredzēt, ka 2+2=4. Vai es varu paredzēt, kā mani vecāki reaģēs, kad neesmu izpildījis mājasdarbus? Vai es varu paredzēt, kā mani vecāki reaģēs, kad meloju? Patiesībā, konsekvence jeb nemainīgums ir mūsu sabiedrības pamats- kas notiktu, ja vilcieni nekursētu pēc saraksta, autovadītāji neievērotu noteikumus?

Bērniem ir jāiemācās paredzēt, ka 2+2 vienmēr ir 4, tāpat, kā jāiemācās paredzēt, cikos ir jāiet gulēt, kas notiks, ja viņi melos, darīs pāri citiem, neizpildīs mājasdarbus utt. Konsekvence jeb nemainīgums ir mācīšanās pamatinstruments ikvienam bērnam. Ja kaut kas ir nemainīgs, bērns to atkārtojot iemācās un tas kļūst par daļu no bērna, daļu no viņa zināšanām un pieredzes.

Piemēram, ja vienudien bērns nav sakārtojis savas mantas, mamma dusmojas un kliedz, lai bērns tās sakārto, ja citudien, mamma ļoti steidzās un mantas sakārto bērna vietā un tad atkal kādudien kliedz, jo istaba ir nekārtībā. Ko bērns iemācās?

Vairums bērnu iemācās: Pirmkārt, ja viņi mazliet pacietīs mammas kliegšanu, visdrīzāk mamma istabu sakārtos viņu vietā. Otrkārt, bērni saprot, ka vecāku uzvedība nav paredzama un prognozējama. Treškārt, viņi mācās izdzīvot haosa un dusmu situācijās. Viņi redz, ka pasaule ir ļoti neparedzama. Tā rezultātā, bērnos daudz spilgtāk izpaužas dažādas īpašības: vieni kļūst agresīvi, citi pasīvi. Visi mācās tikt galā ar neparedzamo, kas vienmēr mūsos izraisa dusmas. Bērniem jau agrīnā vecumā ir jāattīsta spēja adekvāti tikt galā ar dusmām, jo pretējā gadījumā, problēmu risināšanā viņi iemācīsies izmantot neadekvātus, nepiemērotus uzvedības modeļus.

Kāpēc būt konsekventam vecākam ir tik grūti?

Laikam jau tāpēc, ka mēs visi esam tikai cilvēki. Mums kā vecākiem daudz ērtāks ir izdevīgums nekā nemainīgums. Steidzoties un gaidot ciemiņus daudz ātrāk bērnu mantas sakārtot ir pašam nevis pacietīgi gaidīt un atstāt atbildību bērna ziņā. Nereti mēs vienkārši neaizdomājamies un neapzinamies, cik konsekvence jeb nemainīgums ir nozīmīgs ikviena dzīvē. Ja lietas ir neparedzamas un bērns tās nevar integrēt, izmantot problēmu risināšanas situācijās,  viņš nevar iemācīties adekvātus uzvedības modeļus, veidot savas zināšanas, pieredzi un vērtību sistēmu. Atkārtošana un zināšanu integrēšana ir mācīšanās panākumu atslēga.

Nereti mēs pieaugušie esam pārstrādājušies, satraukti un emocionāli izsmelti un tādēļ disciplinējot savus bērnus prioritāri izvēlamies izdevīgumu nevis konsekvenci jeb nemainīgumu. Izdarot šādu izvēli, svarīgi ir apzināties, ka tas ietekmē mūsu bērnu uzvedību un personības raksturu. Nenoliedzami, būt konsekventam- tas NAV VIEGLI. Bērna uzvedības koriģēšana vienmēr prasa daudz laika, daudz pacietības un vecāku konsekvences. Bērni nedomā kā pieaugušie, viņi redz pasauli citādu un savu pieredzi veido savādāk nekā pieaugušie.

Kas palīdz vecākiem būt konsekventiem?

Izstrādājiet vienkāršus un skaidri definētus noteikumus Svarīgi, lai tie būtu reāli un atbilstu bērna vecumam. Piemēram: cikos ir mazgāšanās laiks, cikos ir gulēt iešanas laiks, cikos ir mājasdarbu laiks, kāda ir brīvdienu dienas kārtība, kādas ir mājas darbi, kādas ir sekas par noteikumu nepildīšanu utt. Nereti efektīvi šo noteikumu sarakstu izlasīt ik rītu skaļā balsī. Atkārtošana disciplinē ne tikai bērnus, bet arī pieaugušos. Un pienāks diena, kad noteikumi vairs nebūs jāatkārto skaļi, jo jūs dzīvosiet ar tiem.

Lūdziet palīdzību, ja nepieciešams Centieties, lai bērnu audzināšana būtu Jums pa spēkam. Jautājiet speciālistu viedokli, padomu un saņemiet atbalstu.

Ticiet sev un saviem bērniem Nebaidieties no grūtībām un pretestības- tā ir normāla attīstības gaita. Sagaidiet no bērniem viņu vecumam atbilstošu uzvedību. Nesatraucieties par 5gadnieku, 6gadnieku dusmām par noteikumiem. Ja jūsu bērni ir skolnieki- sagaidiet pretargumentus. Bērni mūs pieaugušos pārbaudīs ik uz soļa. Svarīgi neiesaistīties, jo tas ar laiku pāriet.

Atcerieties bērnu audzināšana tāpat kā bērnība ir ļoti dinamiska un nemitīgā attīstībā.  Konsekvences jeb nemainīguma galvenais noslēpums ir vecāku vēlme atrast un veltīt laiku noteikumiem, kuri izstrādāti viņu bērniem. Un mūsu visu ieguvums būs tas, ka bērni iemācīsies integrēt sevī mūsu noteikumus un vērtības un ar laiku iemācīsies darīt lietas ar vienkāršiem atgādinājumiem nevis caur konfliktiem.

 

, , ,